Jesteś tutaj

Zadanie 3 TEG 2019

Podczas pierwszego zadania dowiedzieliście się, że Ziemia stoi obecnie przed różnymi wyzwaniami, a zmiana klimatu jest jednym z nich. Powoduje ona, że życie w wielu miejscach na naszej planecie staje się bardzo trudne, a ich mieszkańcy decydują się na migracje w miejsca, gdzie mogą liczyć na dostęp do żywności i wody. Przeczytajcie słowa Pedro Castillo, rolnika pochodzącego z Hondurasu (państwa w Ameryce Północnej, pomiędzy Morzem Karaibskim a Oceanem Spokojnym), gdzie w ubiegłym roku uschło 80% pól kukurydzy. Pedro też uprawiał kukurydzę, ale obecnie skutki zmiany klimatu nie pozwalają na osiągnięcie plonów, dzięki którym mógłby zapewnić byt swojej rodzinie. Dlatego też Pedro postanowił wyemigrować do USA i wysyłać rodzinie zarobione za granicą pieniądze. 

 

Przeczytajcie, co o tej sytuacji mówi Pedro Castillo:

“Doszło do bardzo poważnej suszy. Kolby kukurydzy były bardzo małe. Zawsze uprawialiśmy produkty, które potem mogliśmy spożyć: ryż, fasolę i kukurydzę. W ten sposób możemy przeżyć. Wielu z nas żyje za 1 dolara dziennie, jesteśmy skazani na biedę. I nie dlatego, że jesteśmy leniwi; nie możemy poradzić nic na pogodę i na suszę. (...) Ja nigdy nie chciałem opuścić mojego kraju, tam mam moją rodzinę. Ale kiedy czujesz głód, kiedy Twoje dzieci pytają Cię o coś do jedzenia, o prawdziwe jedzenie, wtedy zbierasz się na odwagę i mówisz sobie: muszę wyjechać, aby za zarobione za granicą pieniądze móc zapewnić byt swojej rodzinie”. Źródło: https://features.weather.com/exodus/chapter/hunger-consumes/

 

Różne miejsca na świecie mają różne problemy związane z wyzwaniami globalnymi, które opisują Cele Zrównoważonego Rozwoju. Również Polska musi “rozprawić się” z wyzwaniami współczesnego świata, m.in. niskie opady deszczu prowadzą do suszy, pogłębiają się problemy z dostępem do wód gruntowych, dużo osób nadal korzysta z niezbyt czystej energii, miasta zapchane są samochodami emitującymi spaliny, utrzymująca się susza w okresie wegetacji roślin. 

 

Przygotowaliśmy dla Was grafikę “Drzewo wyzwań i rozwiązań”. Symboliczne drzewo wraz ze swoimi:

  • korzeniami wskazującymi lokalne wyzwania związane ze zmianą klimatu i migracjami, które są lub mogą być w Waszej społeczności, 

  • pniem reprezentującym problem wokół którego chcielibyście przygotować akcję informacyjno-edukacyjną

  • i gałęziami, które wskazują na rozwiązania wybranego problemu.

 

pomoże Wam wybrać drogę dzisiejszych zadań. 

 

 

 

 

 

 

Poniżej dwa zadania dla Waszego zespołu!

 

1. Przeprowadźcie krótką ankietę dotyczącą wyzwań w Waszej okolicy (ankieta wśród grupy co najmniej 10 osób). Zapytajcie się swoich nauczycielek, nauczycieli, kolegów i koleżanek ze szkoły, jakie są według nich największe wyzwania w Waszej lokalnej społeczności związane ze zmianą klimatu i/lub migracjami. Zanieczyszczone powietrze? Wysychające jezioro? Słabe plony zbóż? Poczucie wykluczenia przez uczennice i uczniów z doświadczeniem migracyjnym, którzy niedawno rozpoczęli naukę w szkole i nie znają jeszcze dobrze języka polskiego? - sprawdźcie sami!

 

2. Jeśli macie już odpowiedzi, narysujcie własne “Drzewo wyzwań i rozwiązań”. Przy korzeniach zapiszcie wyzwania, z jakimi spotyka się Wasza społeczność, pomogą Wam w tym wyniki przeprowadzonej ankiety. Zróbcie zdjęcie drzewka i wrzućcie na tablicę Padlet, być może inne okolice innych zespołów spotykają się z podobnymi wyzwaniami!

 

Zapraszamy do kolejnego zadania! TUTAJ