Jesteś tutaj

Zadanie dodatkowe: Komiks

 

Opis zadania : 

1. Przygotujcie czystą kartkę formatu A4 (najlepiej z bloku technicznego). Wybierzcie narzędzia plastyczne, które przydadzą wam się do rysowania komiksu, np.: ołówek, gumkę, linijkę, cienkopis, kredki, farby, flamastry.

2. Usiądźcie w kręgu. Wyobraźcie sobie, że w magiczny sposób przenosicie się do Oblivio. Kraina Zapomnianych Piosenek, z której pochodzi Eddie,  to z pewnością niezwykłe miejsce. Porozmawiajcie na głos o tym, jak wyobrażacie sobie Oblivio. Kogo lub co moglibyście tam spotkać? Może twórcę przeboju z dawnych lat, o którym wszyscy już zapomnieli? A może postacie z kołysanki, którą nuciła wam babcia, gdy byliście bardzo mali? Jakie przygody można przeżyć w muzycznej krainie?

3. Narysujcie komiks, którego akcja rozgrywa się w Oblivio.

Mogą to być losy Eddiego przed przybyciem do naszego świata, albo inna historia umiejscowiona w tym uniwersum. Może ona nawiązywać do fabuły filmu, albo stanowić zupełnie odrębną opowieść z Oblivio w tle. Puśćcie wodze fantazji!

4. Zeskanujcie gotowy komiks i prześlijcie go do nas do godziny 13.00. W celu wzięcia udziału w konkursie jury skorzystajcie z poniższego formularza. Jeśli jednak chcecie wziąć udział w głosowaniu internautów, nie zapomnijcie opublikować swoich komiksów na profilu wydarzenia FB

Od czego zacząć tworzenie komiksu? Przed przystąpieniem do zadania, przeczytajcie kilka porad dla komiksiarzy

 

SCENARIUSZ

Macie w głowach gotową historię i już niecierpliwie chwytacie za ołówek? Super! Pamiętajcie jednak, że komiks to dzieło złożone, które łączy w sobie elementy plastyki i tekstu, dlatego też jego wygląd, formę i etapy tworzenia trzeba dokładnie zaplanować. Pracę nad komiksem zaczyna się zwykle od scenariusza. Zapiszcie przebieg fabuły z podziałem na kadry. W każdym punkcie opiszcie następujące po sobie sceny i dialogi bohaterów. Zastanówcie się w jakim ujęciu pokazać poszczególne sceny: w zbliżeniu, w planie ogólnym, a może z lotu ptaka? Róbcie notatki, bo fajne pomysły mają to do siebie, że lubią się ulatniać (kto wie, może wędrują potem do Krainy Zapomnianych Pomysłów?). 

BOHATER

Przemyślcie jak będą wyglądali wasi bohaterowie. Wyobraźcie sobie ich twarze, sylwetki, ubiór. Naszkicujcie ich w różnych pozach – widzianych z przodu, z tyłu, z boku. Pokażcie ich gdy są np. weseli, zdziwieni, wściekli. To ułatwi wam potem rysowanie komiksu „na czysto”. 

STYL

Nie musicie rysować jak Michał Anioł, żeby stworzyć udany komiks. Rysownicy komiksowi posługują się różnymi stylami. Jedni tworzą rysunki realistyczne, jak filmowy Franek, a jeszcze inni najlepiej odnajdują się w stylu cartoonowym lub karykaturze. Niektórzy rysownicy wolą kolorować swoje prace, inni preferują komiks czarno-biały. To, jaki styl wybierzecie, jest waszą indywidualną sprawą, ważne, żebyście wy czuli się w nim swobodnie.

TERMINOLOGIA

Mając gotowy scenariusz i opracowaną postać bohatera, możecie śmiało przystąpić do rysowania. Tu małe przypomnienie: czy wiecie z jakich elementów składa się komiks?

Kadry – wydzielone pola (okienka), w którym umieszcza się następujące po sobie fragmenty fabuły komiksu.

Plansza – strona komiksu zawierająca zbiór kadrów.

Dymki – inaczej okna dialogowe. Są to pola, w których umieszcza się wypowiedzi bohaterów lub ich myśli. „Ogonek” wychodzący z dymka, skierowany jest do osoby, która wypowiada daną kwestię.

Pole narratora – przestrzeń w obrębie kadru, najczęściej w postaci wydzielonego prostokąta, w której przytacza się słowa narratora.

Są jeszcze te wszystkie „Bum”, „Trach”, „Aj”, wirujące gwiazdki, wkurzone trupie czachy i inne symbole graficzne, które towarzyszą komiksowej opowieści i sprawiają, że staje się ona dla nas bardziej czytelna. Na przykład dzięki onomatopejom (wyrazom dźwiękonaśladowczym) wyobrażamy sobie dźwięki, towarzyszące akcji. Linie ciągnące się za biegnącym bohaterem lub przemieszczającym się pojazdem, uwydatniają ruch. Pioruny, czaszki, serduszka, motylki i podobne graficzne ikony sugerują czytelnikowi nastrój postaci.

PRZEKAZ

Każdy komiks, niezależnie od stylu rysunków i ilości kadrów, powinien przekazywać treści w sposób jasny i czytelny. Fabuła musi być zrozumiała nie tylko dla was, autorów, ale przede wszystkim dla czytelników, którzy po raz pierwszy stykają się z waszym komiksem. Diabeł tkwi w szczegółach. Niestaranne pismo, zbyt małe litery, skreślenia, zamazywanie tego, co się nie udało, mogą „zabić” nawet najfajniejszą historię komiksową. Dobrym zabiegiem jest naszkicowanie komiksu, przed narysowaniem go na czysto. Zanim chwycimy za tusz i farby, to właśnie ołówek i gumka powinny stać się dobrymi przyjaciółmi każdego rysownika. 

Mamy nadzieję, że te porady przydadzą wam się podczas tworzenia komiksu o Oblivio. Czas start! Powodzenia!

 

 

Twoje dane