Jesteś tutaj

Zadanie 6

Zadanie 6

Przeczytajcie krótki artykuł na temat tego, jak w badaniach marketingowych czy pozycjonowaniu produktów można wykorzystywać ogromne zbiory danych, do których mamy dostęp dzięki Internetowych: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czym-jest-big-data

 

Spróbujcie teraz sami wykorzystać big data w swoich firmach. Wykorzystajcie narzędzie google trends: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL. Dzięki google trends można sprawdzić, jak kształtują się wyszukiwania w przeglądarce Google. Dzięki temu możemy zobaczyć czy produkt/usługa, którą sprzedajemy, jest popularny wśród użytkowników Google, czyli w praktyce wśród wszystkich ludzi korzystających z Internetu. To pozwala nam wysnuwać różne wnioski, np. czy będziemy mieć trudności w sprzedaży naszego produktu/usługi, czy konkurencja jest bardzo duża, w jakich rejonach Polski/świata mamy szansę na największą sprzedać. Opiszcie wyniki Waszych mini-badań. Zainspirujcie się poniższym przykładem.

 

Przykład: Moja firma produkuje elektryczne szczoteczki do zębów. Wpisuję w wyszukiwarkę google trend elektryczna szczoteczka do zębów:

 

 

Widzę następujące wyniki:

 

 

Interpretacja i wnioski: Rok temu dużo więcej osób wyszukiwało w google szczoteczki elektryczne do zębów. Potem jednak ilość wyszukiwania gwałtownie spadła i średnio utrzymywała się do dzisiaj na stałym poziomie. Przewiduje się (na podstawie linii wykropkowanej), że ilość wyszukiwań, a zatem potencjalnych kupionych szczoteczek, w najbliższym czasie wzrośnie. A zatem warto zainwestować w reklamę moich szczoteczek oraz spodziewać się zwiększonej produkcji. Największa ilość wyszukiwań jest w województwach mazowieckim, lubelskim i dolnośląskim. Tam możemy spodziewać się największej ilości klientów.

 

Następnie porównuję ilość wyszukiwań elektrycznej szczoteczki do zębów ze zwykłą szczoteczką do zębów, dodając w pole + Porównaj hasło Szczoteczka do zębów:

 

Pojawiają się następujące wyniki:

 

 

Interpretacja i wnioski: Widać, że użytkownicy Google dużo częściej wpisują w wyszukiwarkę hasło szczoteczka do zębów. W porównaniu do szczoteczek elektrycznych jest to duży większy rynek. Trzeba jednak pamiętać, że hasło szczoteczka do zębów jest szerokie i zawiera się w nim także szczoteczka elektryczna. Zatem przy odpowiednich środkach na reklamę potencjalny klient szukając szczoteczki do zębów podczas googlowania hasła ,,szczoteczka do zębów’’ może zainteresować się również szczoteczkami elektrycznymi. Mimo to warto rozważyć czy nie rozszerzyć oferty mojej firmy również o tradycyjne szczoteczki zębów, ponieważ cieszą się one ogromną popularnością.

 

UWAGA: Zwróćcie uwagę na to, że możecie zmienić zakres danych, które się Wam pokazują. Możecie sprawdzić, jak wygląda ilość wyszukiwań w ostatnim roku, ostatnim miesiącu, ostatniej dobie itp. Podobnie możecie przyjrzeć się nie województwom a miastom. Możecie także dodać jeszcze jedno porównanie. Czyli przykładowo, mogłabym porównać do ilości wyszukań w Google szczoteczki do zębów i elektrycznej szczoteczki jeszcze np. nić dentystyczną.

 

UWAGA! Wygra zespół, który prawidłowo zinterpretuje samodzielnie wyszukane wykresy oraz wyciągnie prawidłowo wnioski, a następnie prześle je przez formularz zamieszczony na dole strony. Prawidłowość interpretacji i wniosków oceni jury. Zespoły, które prawidłowo rozwiążą zadanie, wezmą udział w loterii o godz. 16:00. Wylosowany zespół jest zwycięzcą zadania. Rozwiązanie możecie przesłać do godz. 15:00

 

Chętni mogą pokazać jeden ze swoich wykresów w komentarzu pod postem z zadaniem szóstym. Dzięki temu dowiecie się, czym zajmują się inne firmy biorące udział w programie :)

 

JEŻELI NIE MACIE KOMPUTERA I NIE MOŻECIE WYSŁAĆ ROZWIĄZANIA W WORDZIE, WYŚLIJCIE SCREENY WYKRESÓW RAZEM Z OPISAMI W WIADOMOŚCI PRYWATNEJ DO FANPEJDŻA MŁODYCH PRZEDSIĘBIORCZYCH