Zadanie 3
Przeczytajcie poniższy tekst i na jego podstawie na dużej kartce papieru opracujcie plakat informacyjny z okazji Światowego Dnia Uchodźcy (20 czerwca) wyjaśniający innym osobom w Waszej szkole kim jest uchodźca? Plakat zawieście w widocznym miejscu w szkole (np. na korytarzu, na drzwiach Waszej sali lekcyjnej w bibliotece szkolnej). Zróbcie zdjęcie Waszego dzieła i umieście na Tablicy Padlet.
Pamiętajcie o cechach dobrego plakatu informacyjnego:
- Plakat powinien zwracać uwagę odbiorcy, budzić zainteresowanie poruszaną problematyką oraz przekazywać treść w sposób zrozumiały. Przyjmujemy założenie, że plakat „mówi sam za siebie” – objaśnia się sam bez komentarza autora.
- Dobrze przygotowany plakat informacyjny cechuje się logiczną konstrukcją i powiązaniem poszczególnych części.
- Plakat powinien być twórczy (charakteryzować się kreatywnym podejściem do przedstawianego zagadnienia) i mieć atrakcyjną formę graficzną.
Zgodnie z Konwencją genewską z 1951 roku uchodźca jest to osoba, która „na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przynależności do określonej grupy społecznej lub z powodu przekonań politycznych przebywa poza granicami państwa, którego jest obywatelem, i nie może lub nie chce z powodu tych obaw korzystać z ochrony tego państwa, albo która nie ma żadnego obywatelstwa i znajdując się na skutek podobnych zdarzeń, poza państwem swojego dawnego stałego zamieszkania nie może lub nie chce z powodu tych obaw powrócić do tego państwa”.
Wspomniana Konwencja dotycząca statusu uchodźców, sporządzona w Genewie w 1951 roku, stanowi najważniejszy dokument międzynarodowy gwarantujący uchodźcom ochronę prawną. Polska również podpisała tę konwencję, zobowiązując się tym samym do udzielania pomocy uchodźcom i ich ochrony, w tym zapewniania im schronienia. Przypadek każdej osoby ubiegającej się o status uchodźcy rozpatruje się indywidualnie, sprawdzając, jak wygląda sytuacja w kraju pochodzenia danej osoby i z jakiego powodu grożą jej prześladowania lub zagrożenie życia. Takiej osobie nie można odmówić wsparcia. Także z tzw. „krajów bezpiecznych”, w których nie toczą się w danym momencie konflikty zbrojne, zdarza się, że przyjeżdżają osoby, które z innych przesłanek (powodów) mają prawo do otrzymania statusu uchodźcy.
- Słownik pojęć na stronie Urzędu do spraw Cudzoziemców: http://bit.ly/UrzadDoSprawCudzoziemcow
- Rozsypanka pojęć i definicji dotyczących migracji w kontekście polskim i globalnym – Pakiet materiałów edukacji praw człowieka pt. „Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi” wydany przez Amnesty International w 2017 r., str. 32-39: http://bit.ly/UchodzcyInfo_FaktyMity
- Źródło wiedzy i informacji o sytuacji uchodźców i uchodźczyń w Polsce i w Europie przedstawione w formie czytelnych grafik, plansz i infografik, na portalu Uchodźcy.info: http://bit.ly/UchodzcyInfo_FaktyMity