Zadanie 2. Różnorodność biologiczna
Jak chronić przyrodę?
Witajcie w zadaniu 2. Przyjrzymy się w nim różnorodności biologicznej, czyli bogactwu życia na ziemi (jeżeli chcecie trochę lepiej zrozumieć czym jest różnorodność biologiczna, zwana również bioróżnorodnością, polecamy materiał wideo - dostępne polskie napisy).
Krok 1. Różnorodność wokół mnie
Rozejrzyjcie się dookoła, wyjrzyjcie przez okno, przypomnijcie sobie codzienną drogę do szkoły, sklepu lub kolegi/koleżanki. Jak wygląda przyroda w Waszym otoczeniu? Czy zauważacie różne gatunki drzew i innych roślin? Czy widzicie jakieś ptaki? A może macie ulubione miejsce związane z przyrodą? Przypomnijcie je sobie, możecie również podzielić się obserwacjami z członkami i członkiniami zespołu. Zastanówcie się co dla Was osobiście oznacza przyroda?
Indywidualnie lub w zespole, odpowiedzcie na pytania:
Na Padlecie: Co dla Was oznacza przyroda? Czy jest ważna? Dlaczego?
Na MENTI:
- Na jakie elementy naszego życia wpływa środowisko naturalne? (możecie zaznaczyć dowolną liczbę odpowiedzi)
- Jak my wpływamy na przyrodę? (pytanie otwarte)
KROK 2. Natura i my
Mieliście okazję zastanowić się nad tym jakie relacje łączą nas z przyrodą jak środowisko naturalne wpływa na nas i jak my wpływamy na nie. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak człowiek wpływa na różnorodność biologiczną. Które działania wzbogacają przyrodę, a które jej szkodzą? W jakiej formie jest obecnie środowisko naturalne? Rozwiążcie quiz, dzięki któremu poznacie lub przypomnicie sobie kilka głównych zagrożeń dla różnorodności biologicznej. Ta wiedza zaraz Wam się przyda.
Na tablicy Padlet:
- Czy coś was zaskoczyło? Dowiedzieliście się czegoś nowego?
- Jaki dobry wpływ na przyrodę może mieć człowiek?
KROK 3. Dla przyrody
Bardzo możliwe, że w kroku 1 uznaliście, że przyroda jest dla Was ważna, natomiast w kroku 2 doszliście do wniosku, że obecnie różnorodność biologiczna jest zagrożona. Zastanówcie się w Zespole, jakich zmian chcielibyście dla przyrody? Jak Waszym zdaniem wyglądałby świat (np. za 30 lat), w którym różnorodność biologiczna jest bogata i niezagrożona, a ludzie żyją w harmonii z przyrodą? Gdy wyobraźcie sobie taki świat, zastanówcie się jak możemy to osiągnąć.
Na tablicy Padlet utwórzcie nowy wpis i wspólnie zaproponujcie:
- Jakie działania możemy podjąć już dziś, indywidualnie, by stworzyć taki świat przyszłości?
- Jakie działania możemy podjąć na poziomie kraju lub Unii Europejskiej?
Podzielcie się na swoimi pomysłami! Po zapisaniu propozycji, zmieńcie kolor wpisu na zielony. Aby to zrobić, musicie najechać na opublikowany wpis, kliknąć w trzy kropeczki, które pojawią się w górnym prawym rogu wpisu, i wybrać kolor zielony.
Jeżeli potrzebujecie wsparcia, możecie podejrzeć plansze poniżej:
1. Szkoła przyjazna środowisku
3. Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030, Europejski Zielony Ład
To w jakim świecie żyjemy, jakiej jakości środowisko naturalne nas otacza w dużej mierze zależy od naszych działań, wyborów i priorytetów. Jednym z czynników wpływających na stan środowiska naturalnego, jak i na klimat, jest to, ile produkujemy, kupujemy, konsumujemy. W kolejnym zadaniu przyjrzymy się produkcji i konsumpcji żywności.