>>>Oto zadanie drugie w ścieżce Młodzi Przedsiębiorczy. Gotowi? :) <<<
Krok 1
Ćwiczenie kreatywne
Ja jako człowiek przedsiębiorczy- jakie są moje mocne strony?
https://www.youtube.com/watch?v=2LKwGhGrXbQ
Zapoznajcie się z krótkim filmikiem zamieszonym na YouTube (link do filmu wyżej) . Mówi on o tym, jakie cechy powinien mieć człowiek przedsiębiorczy. Zanim rozpoczniecie pokaz, niech każdy/każda z Was zaopatrzy się w kartkę i coś do pisania.
W trakcie oglądania materiału:
- Zapamiętajcie nazwy pięciu kluczowych cech i bądźcie gotowi do udzielenia krótkiego wyjaśnienia, co za każdą z nich stoi.
- Pod koniec filmu pojawi się instrukcja o tym, jak wykonać samodzielnie proste kreatywne zadanie. Wykonajcie je każdy/każda z osobna.
UWAGA! Po obejrzeniu filmu umieście na padlecie wszystkie efekty Waszej indywidualnej pracy. https://padlet.com/paniodpolskiego/obymlodziez
Krok 2
Jesteśmy czujni- wyruszamy na pszukiwanie „skarbów” czyli problemów.
Pamiętacie przedsiębiorczego Janka z filmiku? Jedną z jego cech było to, że jest „czujny”.
Przypomnijcie sobie, co narrator z filmiku podał jako działania człowieka „czujnego”. Sprawdźcie swoją pamięć- jedna z poniższych aktywnością związanych z „czujnością” nie pojawiła się na filmie. Zdecydujcie najpierw indywidualnie, która to, po czym ujawnijcie sobie odpowiedzi.
„Czujny” czyli:
- nadążający za zmianami
- podglądający, co robią inni
- nabywający nowe kompetencje
- modyfikujący swoją działalność?
Jeśli po dyskusji w grupie nadal nie jesteście pewni, która z odpowiedzi nie opisuje czujnego człowieka przedsiębiorczego, możecie ponownie odtworzyć sobie fragment filmu, który Wam to wyjaśni.
Już wiemy, że ludzie przedsiębiorczy to ci, którzy zajmują się problemami. Prawdziwymi problemami, z realnego swiata. Wielu ludzom „problem” kojarzy się z czymś trudnym, niepokojącym. Dla człowieka przedsiębiorczego problem dostrzeżony w jego otoczeniu może być jednak prawdziwym „skarbem”: punktem wyjścia do satysfakcjonującego działania, kończącego się sukcesem.
W tym kroku staniecie się na chwilę „czujnymi” tropicielami problemów. Prosimy Was teraz o wykonanie grupowej burzy mózgów, która umożliwi Wam znalezienie „skarbu”- tego, co waszym zdaniem warto i można byłoby zmienić, ulepszyć w Waszym świecie. Ważną jego częścią jest Wasza szkoła i/lub placówka, tam więc wyruszycie na „polowanie”. W zależności od tego, jak wyglądała ostatnio Wasza edukacja, macie do wyboru dwa obszary poszukiwań:
- Zdalne nauczanie
- Przestrzeń Waszej placówki.
Tropienie problemów polega na poszukiwaniu odpowiedzi na jedno z pytań:
lub
|
Pamiętajcie jednak, o tym, że mają to być:
- przedmioty, rozwiązania techniczne, sposoby działania, których zmiana wydaje się być możliwa dzięki Waszej aktywności i dotyczy Waszej szkoły/placówki,
- nie mają być to ludzie, podstawowe zasady, jakie obowiązują w Waszej szkole/placówce.
Proponujemy, abyście zrobili to ćwiczenie za pomocą grupowej burzy mózgów on-line.
- Każdemu członkowi Waszej grupy przypiszcie kolejną cyfrę poczynając od 1. (jeśli zespół składa się z czterech osób, będą to cyfry 1,2,3 i 4). Zaopatrzcie się w kartkę i coś do pisania.
- Najpierw każdy z członków Waszego zespołu samodzielnie, w ciszy, zapisuje na kartce 3 własne pomysły na problem w czasie 5 minut. Przypominamy, są to odpowiedzi na jedno z pytań- to, które wcześniej wybraliście:
lub
|
- Po zakończeniu 5 minutowej pracy indywidualnej wybierzcie spośród siebie sekretarza/sekretarkę, który będzie zapisywał pomysły podawane kolejno, po jednym, zgodnie z przypisaną sobie cyfrą. Uwaga! Nie dyskutujemy nad sensownością zgłaszanych propozycji- sekretarz zapisuje je, jeśli nie jest to powtórzenie wcześniej zgłoszonego pomysłu.
- Pierwsza sesja pomysłowości kończy się z chwilą, kiedy wyczerpią się pomysły. Sekretarz powinien policzyć je i głośno odczytać. Teraz możecie po dyskusji wyeliminować te, które nie mają nic wspólnego z pytaniem. Jeśli po dyskusji w puli będzie mniej niż 10 propozycji, powtórzcie cały cykl jeszcze raz.
- Kiedy będzie mieli już listę pomysłów na problemy do rozwiązania składającą się co najmniej z 10 pozycji, przeprowadźcie dyskusję w zespole, na który z nich wskazalibyście jako najpilniejszy i najważniejszy do rozwiązania.
- Na koniec Waszą listę pomysłów na problemy do rozwiązania z zaznaczonym najcenniejszym „skarbem” zamieśćcie na padlecie https://padlet.com/paniodpolskiego/obymlodziez
I gotowe :)