Jesteś tutaj

Zadanie 2 Młodzi Przedsiębiorczy - Poszukiwacze skarbów

>>>Oto zadanie drugie w ścieżce Młodzi Przedsiębiorczy. Gotowi? :) <<< 

W ramach tego wyzwania zapraszamy Waszą grupę do wcielenia się w zespół ludzi przedsiębiorczych, poszukujących w swoim otoczeniu „skarbów”- problemów, które warto byłoby rozwiązać, aby życie
uczynić lepszym, wygodniejszym. Przedsiębiorcy- albo patrząc na to szerzej ludzie przedsiębiorczy- to ci z nas, którzy poszukują i rozwiązują problemy. Może to, ale nie musi, oznaczać prowadzenie własnej firmy. Nawet jeśli się na własny biznes nie decydujemy, warto i można zmieniać świat na lepsze. W ten sposób zmieniamy swoje życie w niesamowitą i zabawną podróż, pełną doświadczeń edukacyjnych, silnych emocji i ciekawych spotkań z ludźmi.
 
Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości to między innymi zdolność wykorzystywania szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla innych osób.
Zalecenie w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Parlament Europejski i Rada, 22 maja 2018 r.)

Krok 1

Ćwiczenie kreatywne

Ja jako człowiek przedsiębiorczy- jakie są moje mocne strony?

https://www.youtube.com/watch?v=2LKwGhGrXbQ

Zapoznajcie się z krótkim filmikiem zamieszonym na YouTube (link do filmu wyżej) . Mówi on o tym, jakie cechy powinien mieć człowiek przedsiębiorczy. Zanim rozpoczniecie pokaz, niech każdy/każda z Was zaopatrzy się w kartkę i coś do pisania.

W trakcie oglądania materiału:

  • Zapamiętajcie nazwy pięciu kluczowych cech i bądźcie gotowi do udzielenia krótkiego wyjaśnienia, co za każdą z nich stoi.
  • Pod koniec filmu pojawi się instrukcja o tym, jak wykonać samodzielnie proste kreatywne zadanie. Wykonajcie je każdy/każda z osobna.

UWAGA! Po obejrzeniu filmu umieście na padlecie wszystkie efekty Waszej indywidualnej pracy. https://padlet.com/paniodpolskiego/obymlodziez

 

 

Krok 2

Jesteśmy czujni- wyruszamy na pszukiwanie „skarbów” czyli problemów.

Pamiętacie przedsiębiorczego Janka z filmiku? Jedną z jego cech było to, że jest „czujny”.  

Przypomnijcie sobie, co narrator z filmiku podał jako działania człowieka „czujnego”. Sprawdźcie swoją pamięć- jedna z poniższych aktywnością związanych z „czujnością” nie pojawiła się na filmie. Zdecydujcie najpierw indywidualnie, która to, po czym ujawnijcie sobie odpowiedzi.

„Czujny” czyli:

 

  • nadążający za zmianami
  • podglądający, co robią inni
  • nabywający nowe kompetencje
  • modyfikujący swoją działalność?

Jeśli po dyskusji w grupie nadal nie jesteście pewni, która z odpowiedzi nie opisuje czujnego człowieka przedsiębiorczego, możecie ponownie odtworzyć sobie fragment filmu, który Wam to wyjaśni.

Już wiemy, że ludzie przedsiębiorczy to ci, którzy zajmują się problemami. Prawdziwymi problemami, z realnego swiata. Wielu ludzom „problem” kojarzy się z czymś trudnym, niepokojącym. Dla człowieka przedsiębiorczego problem dostrzeżony w jego otoczeniu może być jednak prawdziwym „skarbem”: punktem wyjścia do satysfakcjonującego działania, kończącego się sukcesem.

W tym kroku staniecie się na chwilę „czujnymi” tropicielami problemów. Prosimy Was teraz o wykonanie grupowej burzy mózgów, która umożliwi Wam znalezienie „skarbu”-  tego, co waszym zdaniem warto i można byłoby zmienić, ulepszyć w Waszym świecie. Ważną jego częścią jest Wasza szkoła i/lub placówka, tam więc wyruszycie na „polowanie”. W zależności od tego, jak wyglądała ostatnio Wasza edukacja, macie do wyboru dwa obszary poszukiwań:

  1. Zdalne nauczanie
  2. Przestrzeń Waszej placówki.

Tropienie problemów polega na poszukiwaniu odpowiedzi na jedno z pytań:

 

 

  • Co można byłoby zmienić na lepsze w zdalnym nauczaniu?

 

                                                     lub

 

  • Co można byłoby zmienić na lepsze w przestrzeni naszej placówki (w jej wyposażeniu, organizacji przestrzeni)?

 

 

Pamiętajcie jednak, o tym, że mają to być:

  • przedmioty, rozwiązania techniczne, sposoby działania, których zmiana wydaje się być możliwa dzięki Waszej aktywności i dotyczy Waszej szkoły/placówki,
  • nie mają być to ludzie, podstawowe zasady, jakie obowiązują w Waszej szkole/placówce.

 

Proponujemy, abyście zrobili to ćwiczenie za pomocą grupowej burzy mózgów on-line.

  1. Każdemu członkowi Waszej grupy przypiszcie kolejną cyfrę poczynając od 1. (jeśli zespół składa się z czterech osób, będą to cyfry 1,2,3 i 4). Zaopatrzcie się w kartkę i coś do pisania.

 

  1. Najpierw każdy z członków Waszego zespołu samodzielnie, w ciszy, zapisuje na kartce 3 własne pomysły na problem w czasie 5 minut. Przypominamy, są to odpowiedzi na jedno z pytań- to, które wcześniej wybraliście:

 

 

  • Co można byłoby zmienić na lepsze w zdalnym nauczaniu?

 

                                                     lub

 

  • Co można byłoby zmienić na lepsze w przestrzeni naszej placówki (w jej wyposażeniu, organizacji przestrzeni)?

 

 

  1. Po zakończeniu 5 minutowej pracy indywidualnej wybierzcie spośród siebie sekretarza/sekretarkę, który będzie zapisywał pomysły podawane kolejno, po jednym, zgodnie z przypisaną sobie cyfrą. Uwaga! Nie dyskutujemy nad sensownością zgłaszanych propozycji- sekretarz zapisuje je, jeśli nie jest to powtórzenie wcześniej zgłoszonego pomysłu.  

 

  1. Pierwsza sesja pomysłowości kończy się z chwilą, kiedy wyczerpią się pomysły. Sekretarz powinien policzyć je i głośno odczytać. Teraz możecie po dyskusji wyeliminować te, które nie mają nic wspólnego z pytaniem. Jeśli po dyskusji w puli będzie mniej niż 10 propozycji, powtórzcie cały cykl jeszcze raz.

 

  1. Kiedy będzie mieli już listę pomysłów na problemy do rozwiązania składającą się co najmniej z 10 pozycji, przeprowadźcie dyskusję w zespole, na który z nich wskazalibyście jako najpilniejszy i najważniejszy do rozwiązania.

 

  1. Na koniec Waszą listę pomysłów na problemy do rozwiązania z zaznaczonym najcenniejszym „skarbem” zamieśćcie na padlecie https://padlet.com/paniodpolskiego/obymlodziez

 

I gotowe :)