Jesteś tutaj

Zadanie 1

ZADANIE 1: Przyjazna miasto, miasteczko, wieś– bariery (odpowiedzi wrzuć na padlet). Wszystkie odpowiedzi z 3 zadań umieść na padlecie do 18:00.

 

Co zrobić, żeby na całym świecie ludzie zaczęli wdrażać nowe rozwiązania, które uczynią przestrzeń bardziej dostępną? Organizacja Narodów Zjednoczonych(w skrócie ONZ), przyjęła 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju które będą pomagały realizować zadania wpływające na poprawę naszej jakości życia. Wśród tych Siedemnastu Celów znalazł się jeden, który odnosi się do zarządzania miastami. W sumie większość z nich w różnym stopniu dotyczą funkcjonowania miast, to cel 11 bezpośrednio odnosi się do nich.

 

CEL 11: Zrównoważone miasta i społeczności.

Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu.

 

Oznacza to, że do 2030 roku każdy człowiek powinien mieć dostęp do mieszkań, terenów zielonych i przestrzeni publicznej czy bezpiecznego transportu. Obecnie 3,5 miliarda ludzi, czyli połowa populacji ludzkiej – mieszka w miastach, a według prognoz do 2030 roku w miastach będzie mieszkać 5 miliardów ludzi.

Biorąc pod uwagę Cel 11 i temat przyjaznej przestrzeni, dzisiaj skupimy się na miejscu, w którym spędzacie dużo swojego czasu – porozmawiamy o Waszym mieście, miasteczku, wsi.

  1. Pomyślcie o swoim mieście, miasteczku lub wsi. Przypomnijcie sobie miejsca, w których bywacie sam/a lub ze znajomymi czy rodziną. W jakich miejscach najczęściej robicie zakupy, załatwiacie potrzebne sprawy. Zastanówcie się, w których przebywa najwięcej ludzi – może jest to kino, dom kultury, pobliska poczta czy mały ryneczek.

 

Pospisujcie wszystkie miejsca, które przychodzą Wam do głowy i wspólnie wybierzcie to, które Waszym zdaniem jest najbardziej popularne.
 

  1. Zastanówcie się teraz jak wygląda bliska okolica tego miejsca. Podzielcie się zadaniami, niech ktoś z Was naszkicuje mapę tego konkretnego miejsca. Możecie również robić to wspólnie np. w jakimś dokumencie. Dla ułatwienia, możecie skorzystać z mapy np. Google Maps. Narysujcie bliską okolicę, jeżeli to jest Dom Kultury narysujcie jak można się do niego dostać, jakim środkiem transportu, jakie drogi do niego prowadzą, czy w okolicy DK są jakieś sklepy, urzędy lub inne budynki użyteczności publicznej
     
  2. Teraz zastanówcie się czy ten budynek, jego okolica jest dostępna dla wszystkich. Jak wygląda komunikacja miejska, którą można się do niego dostać. Czy w okolicy znajdują się jakieś bariery architektoniczne np. duża ilość schodów, brak podjazdów dla wózków, brak windy, brak dźwiękowych sygnałów przy sygnalizacji świetlnej itp. Spróbujcie raz jeszcze w swojej głowie, przejść się najbliższą okolicą danego obiektu. Zaznaczcie lub narysuj czerwonym kolorem na mapie miejsca, które posiadają bariery i sprawiają, że nie są one dostępne dla wszystkich. Pomyślcie o osobach z niepełnosprawnościami wzroku, słuchu czy ruchowymi. Weź pod uwagę osoby z innymi niepełnosprawnościami a także rodziców z dziećmi w wózkach, osoby starsze czy cudzoziemców i cudzoziemki. Wspólnie stwórzcie też listę takich barier. Wystarczy, że wypiszecie je w dokumencie tekstowym i załączycie do rysunku. Możecie też napisać kilka słów dlaczego dane bariery powinny zniknąć.
  3. W padlecie powinny znaleźć się: mapa (jako link do pracy na mapach googla lub zdjęcie rysunku), tekst o barierach w Waszej okolicy.