Skontaktujcie się ze sobą w zespole za pośrednictwem wybranego przez siebie komunikatora. Niech każdy i każda z Waszego Zespołu otworzy przewodnik “Storytelling lokalny czyli jak oddać głos migrantom i migrantkom z sąsiedztwa” na stronie 3 i zapozna się z pytaniami w quizie. Wybierzcie prostokąt z najbardziej interesującym dla Waszego Zespołu pytaniem i przekonajcie się, jak odpowiedzi rozkładają się w Waszej grupie np. ile osób z Zespołu woli opowiadać, ile słuchać, a ile pytać. Napiszcie dlaczego i podzielcie się na Padlecie swoim wynikiem. Znajdźcie inną grupę, która wybrała to samo pytanie i zobaczcie, czy wasze wyniki są podobne, czy różne.
Czas na trochę teorii! Aby rozmawiać o migracjach na świecie, warto zapoznać się z paroma podstawowymi pojęciami.
Niech każdy i każda z Was rozwiąże zadanie, które pomoże wam to zrobić.
Teraz obejrzyjcie:
- fragment filmu UNHCR Polska (polski oddział urzędu ONZ zajmującego się ochroną uchodźców ) od 0:40 do 5:30
- film “Most Shocking Second a Day Video” organizacji SavetheChildren. Postarajcie się wczuć w historię narratorki i postawić się na jej miejscu.
- film “Opowieść Mahmouda o migracji” Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. Postarajcie się wczuć w historię narratora i postawić się na jego miejscu.
Odpowiedzcie wspólnie na pytania do ostatniego filmu:
- Kim jest bohater? Co o sobie mówi, co o nim wiemy? Czego nie wiemy?
- Co jest dla niego ważne?
- Co nas z nim łączy? Odpowiedź na to pytanie zamieście na Padlecie.
Wiecie już, że w poruszaniu tematyki uchodźczej i migracyjnej warto odwoływać się do faktów, szukać ich potwierdzenia w sprawdzonych źródłach i wiarygodnych statystykach (takim źródłem może być obejrzane przez was nagranie z ekspertami i ekspertkami UNHCR). Zastanówcie się teraz, po co sięgać do osobistych opowieści migrantów i migrantek.
-
Co nam daje słuchanie ich?
-
Czym taka opowieść różni się od tego, co możemy o migrantach i migrantkach przeczytać w gazetach, sieci, zobaczyć w telewizji i jak różni się nasz odbiór? Odpowiedzi na pytania zanotujcie na Padlecie.
Stwórzcie mapę swojej miejscowości (analogową lub elektroniczną). Zaznaczcie na niej Waszą szkołę, swoje ulubione miejsca oraz najważniejsze – według Waszych autorskich kryteriów – miejsca związane z Waszym sąsiedztwem. Kiedy skończycie, zróbcie zdjęcie/print screena i podzielcie się nim na Padlecie.
Spójrzcie na mapę. Czy znalazły się na niej miejsca związane z innymi kulturami, religiami? Z migrantami, migrantkami? Może świątynia? A może wietnamska restauracja? Albo centrum kultury tatarskiej?
Zastanówcie się, czy któreś z nich jest szczególnie ważne dla migrantów, migrantek, którzy stąd nie pochodzą, ale mieszkają w Waszym sąsiedztwie i napiszcie odpowiedź na Padlecie.
KROK 6
Jeśli chcielibyście i chciałybyście dowiedzieć się więcej na temat lokalnego storytellingu o migracjach ludności zapraszamy was do zapoznania się z naszym przewodnikiem dla młodzieży “Storytelling lokalny czyli jak oddać głos migrantom i migrantkom z sąsiedztwa”, który przeprowadzi was przez kolejne etapy realizacji projektu na podstawie opowieści migrantów i migrantek z waszego sąsiedztwa.
Czy macie pomysł na to, jak – gdzie, od kogo, w jaki sposób – możecie zdobyć więcej informacji o obecności migrantów, migrantek w Waszej miejscowości. Odpowiedź zanotujcie na Padlecie.
Opowieść Senait o migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020
Opowieść Stanislava o migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020
Opowieść Krysi i Łukasza o migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020
Opowieści o migracjach, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020