Jesteś tutaj

Zadanie 5 TEG 2019

Poznajcie przykłady ciekawych projektów Waszych rówieśników i rówieśniczek, którzy podjęli już działania na rzecz rozwiązywania aktualnych problemów i wyzwań na poziomie lokalnym i/lub globalnym. 

O to dwa z nich:

Uczniowie klasy IIA z Liceum Ogólnokształcącego nr I im. Danuty Siedzikówny „Inki“ we Wrocławiu utworzyli „Deszczowe Ogrody” na terenie szkoły. Projekt był realizowany przy współpracy Urzędu Miejskiego Wrocławia i Fundacji Sendzimira. Deszczowe Ogrody powstały w odpowiedzi na globalne problemy związane ze zmianą klimatu. Mają na celu zwrócenie uwagi na problem braku wody w Polsce i zachęcać do zapobiegania marnowaniu wody w mieście.

 

Uczennice ze Szkoły Podstawowej nr 25 w Zabrzu w projekcie edukacyjnym Rozmawiajmy o uchodźcach w ramach Klubu Dobrej Rozmowy prowadzonego przez nauczycielkę języka polskiego, dyskutowały na temat różnych aspektów wpływu obecności imigrantów na gospodarkę, społeczeństwo i kulturę danego kraju. Spotkania i rozmowy stały się dla uczennic punktem wyjścia do podjęcia działań aktywistycznych, na które same się zdecydowały, bo jak mówiły, nie chcą być bezczynne wobec sytuacji osób potrzebujących. Uczennice przy wsparciu opiekunki Klubu, nawiązały kontakt telefoniczny z działaczką społeczną panią Mariną Hulią, która od lat zajmuje się dziećmi skrzywdzonymi przez wojnę oraz uchodźcami dotkniętymi stresem pourazowym i szokiem kulturowym, głównie Czeczenami i Inguszami w ramach inicjatywy „Dzieci z Dworca Brześć”. Uczennice dowiedziawszy się jakie konkretnie rzeczy potrzebne są czeczeńskim rodzinom, którym od miesięcy odmawia się przekroczenia granicy polsko-białoruskiej w Brześciu, zorganizowały szkolną akcję zbiórki niezbędnych materiałów które później przekazały potrzebującym. Podczas spotkań Klubu przygotowały ulotki informujące o akcji, które rozdały kolegom i koleżankom oraz rodzicom podczas zebrań szkolnych. Ponadto zorganizowały uczniowską debatę publiczną na temat współczesnych paczek solidarności.

 

 

Na poziomie lokalnym możecie podjąć wiele różnego typu działań, które pomogą Wam osiągnąć zaplanowany cel akcji. Pomysły na działania:

  • DEBATA skonfrontujcie fakty popierające przeciwstawne opinie i zdecydujcie, które bardziej do Was przemawiają.

  • WYSTAWA ZDJĘĆ własnych lub przygotowanych przez organizację pozarządową, w przestrzeni szkoły lub w przestrzeni publicznej.

  • KONCERT, PRZEDSTAWIENIE, STANDUP przyciągnijcie uwagę publiczności w kreatywny sposób i z humorem wyjaśnijcie zagadnienie, którym się zajmujecie.

  • SPOTKANIE Z POLITYKIEM/POLITYCZKĄ pytajcie władze o ich propozycje rozwiązań i sprawdzajcie, jak działają na rzecz pozytywnej zmiany.

  • POKAZ FILMU dokumentalnego lub fabularnego i zaproszenie widowni do udziału w dyskusji po projekcji.

  • ŻYWA BIBLIOTEKA zaproście do rozmowy osoby, z którymi na co dzień nie macie okazji obcować.

  • GRA MIEJSKA zaproście innych do spojrzenia na wspólną przestrzeń w nowy sposób.

  • STREET ART wykorzystajcie sztukę ulicy do promowania wiedzy na bliskie wam tematy globalne.

  • HAPPENING czyli „zorganizowane wydarzenie o charakterze artystycznym, ograniczone czasowo, mające swoją dramaturgię, tworzącą logiczną narrację, lub zestaw znaków: haseł, obrazów, gestów, przedmiotów, postaci w przestrzeni”. Tutaj możecie puścić wodze fantazji.

  • STWORZENIE MEMÓW wykorzystajcie popularność zabawnych obrazków zamieszczanych w Internecie i przygotujcie własne, zamieszczając je później na szkolnych tablicach ogłoszeń. Wystarczy chwytliwe hasło czy grafika oraz komputer z dostępem do Internetu!

  • NAGRAJCIE KRÓTKIE WIDEO W takim filmie przedstawcie grupę projektową organizującą dzień otwarty, zaprezentujcie program i przygotowane atrakcje, a także przypomnijcie datę i miejsce wydarzenia.

  • WYKORZYSTAJCIE RADIOWĘZEŁ jako tubę informacyjną. 

 

 

Poniżej zadanie do wybory z dwóch proponowanych, w zależności od Waszego doświadczenia projektowego. 

 

Przyszedł czas na pokazanie Waszych działań! UWAGA, ZADANIA DO WYBORU.

  • Część z Was jest już ekspertami i ekspertkami w realizacji projektów młodzieżowych: braliście udział w projektach młodzieżowych i organizowaliście działania na poziomie lokalnym. Pokażcie, co udało się Wam osiągnąć! Wrzućcie na tablicę Padlet opis kiedyś zrealizowanej przez Was akcji, zdjęcia lub filmiki i opowiedzcie o tym, co się wydarzyło! Przejrzyjcie również opisy projektów innych zespołów: skomentujcie je dodając informację zwrotną w postaci: 3 gwiazdy (czyli np. co ma wymiar edukacyjny?, co jest interesujące dla Waszych rówieśników? co jest angażujące inne osoby ze społeczności lokalnej?) i 1 życzenie (co warto poprawić, usprawnić?). To zadanie jest dla zespołów, które mają doświadzcenie projektowe i moga podzielić się jego efektami/opisem.

 

  • Dla części z Was Festiwal jest pierwszym zetknięciem z projektami młodzieżowymi. Mamy nadzieję, że zachęci Was on do podejmowania działań i angażowania się w akcje szkolne i lokalne :) Tymczasem sprawdźcie się w roli ewaluatorów i ewaluatorek projektów pozostałych zespołów: na tablicy Padlet wybierzcie 3 projekty innych zespołów, które najbardziej się Wam podobają i które moglibyście zrealizować na Waszym podwórku. Skomentujcie je dodając informację zwrotną w postaci: 3 gwiazdy (czyli np. co ma wymiar edukacyjny?, co jest interesujące dla Waszych rówieśników? co jest angażujące inne osoby ze społeczności lokalnej?) i 1 życzenie (co warto poprawić, usprawnić?). To zadanie jest dla zespołów, które nie mają jeszcze doświadczenia w realizowaniu projektów młodzieżowych.