Jesteś tutaj

Zadanie dodatkowe. Lekcja historii: happening

W tym zadaniu zapoznacie się z działalnością happeningową Pomarańczowej Alternatywy w okresie PRL-u, a potem zrobicie własny happening.

Macie na to czas do jutra do godz. 15. Zadanie jest nieobowiązkowe. W zadaniu liczy się nieszablonowe myślenie, aktywność, odwaga!

Mówiąc o opozycji w okresie PRL-u, najczęściej wspominamy o „Solidarności”, komitetach, protestach na ulicach, listach protestacyjnych. Tymczasem istotnym narzędziem oporu wobec systemu był też humor: kabaret, piosenka zaangażowana, happeningowe akcje uliczne. Symbolem takiego politycznego humoru w latach 80. stała się Pomarańczowa Alternatywa. Głównym sposobem wyrażania przez Pomarańczową Alternatywę sprzeciwu wobec władzy stał się happening, czyli akcja w przestrzeni publicznej. Wykorzystywały one często absurdalne poczucie humoru oraz karykaturalnie nawiązywały do reżimowej rzeczywistości. 

I.  Zapoznajcie się z materiałami na stronie wirtualnego muzeum Pomarańczowej Alternatywy. Dotyczą one trzech akcji przeprowadzonych przez PA. Zwróccie uwagę, że po kliknięciu w linki otwierają się strony z kilkoma zakładkami po prawej stronie: przeczytajcie opisy, przejrzyjcie zdjęcia, filmy i ulotki. 

a) Stan wojenny, Krasnoludki

b) 1987, happening "Papier toaletowy"

c) 1988, happening licealistów "Domek na Świdnickiej"

II. Zobaczcie, jak jeszcze można zrobić happening w ważnej sprawie: zerknijcie na artykuł o tegorocznym proteście w Zielonej Górze.

III. Teraz Wasza kolej – zróbcie własny happening!

Krok po kroku:

1) znajdźcie ważną sprawę

Istotą happeningu zaangażowanego jest to, że zwraca uwagę na ważną sprawę. Dla Pomarańczowej Alternatywy tą sprawą było ograniczenie wolności przez system PRL, dla protestujących przeciwko smogowi – zanieczyszczenie powietrza. Zastanówcie się, co jest dla Was ważne, na jaki problem (w szkole, w społeczności, na świecie) chcecie zwrócić uwagę?

2) znajdźcie pomysł

Happening opiera się na tym, że szokuje, zastanawia, dziwi, zaskakuje. Ludzie widzą, że dzieje się coś nietypowego i zastanawiają się, o co chodzi. To zainteresowanie publiczności i wyrażenie swojego stanowiska jest celem happeningu.

3) zróbcie to!

Happening dosłownie znaczy „dzieje się”, i faktycznie nie ma happeningu bez działania. Powinno ono być widoczne dla innych i w miarę możliwości jakoś angażować przechodniów lub publiczność. Przeprowadźcie swój happening w szkole lub w okolicy!

4) wyślijcie nam relację

Zróbcie 2-3 zdjęcia swojego happeningu i opiszcie krótko, na czym polegał i jaka była relacja publiczności. Możecie też nakręcić filmik. Prześlijcie nam opis i fotografie przez formularz zgłoszeniowy! 

Do dzieła!

OPIS HAPPENINGU 

DANE GRUPY