Jesteś tutaj

Dzień 3 Tydzień Edukacji Globalnej

DROGIE ZESPOŁY,
witamy Was w trzecim dniu festiwalu!
 
 
Dzisiaj zajmiemy się tematem migracji. Jest on powiązany z licznymi Celami Zrównoważonego Rozwoju m.in.: 1. Koniec z ubóstwem (ucieczka przed głodem i złymi warunkami życia  w miejscu zamieszkania); 13. Działania w dziedzinie klimatu (migracje spowodowane konsekwencjami zmiany klimatu); 16. Pokój, sprawiedliwość i  silne instytucje (migracje spowodowane wojnami, dyskryminacją prześladowaniami i rządami autorytarnymi). Migracje, zarówno te wewnątrz danego kraju, jak i poza jego granicami mogą być sposobem na zwalczanie tych nierówności, tym samym wspierając walkę z nierównościami społecznymi. Odpowiedzialnością nas wszystkich jest dążenie do realizacji celów w odniesieniu do wszystkich narodów i ludów oraz wszystkich grup społecznych, w pierwszej kolejności do tych, które najbardziej tego potrzebują.  .  
 
KROK 1
 
Na początek mamy dla Was zadanie na rozgrzewkę.
 

Skontaktujcie się ze sobą w zespole za pośrednictwem wybranego przez siebie komunikatora. Niech każdy i każda  z Waszego Zespołu otworzy przewodnik “Storytelling lokalny czyli jak oddać głos migrantom i migrantkom z sąsiedztwa” na stronie 3 i zapozna się z pytaniami w quizie. Wybierzcie prostokąt z najbardziej interesującym dla Waszego Zespołu pytaniem i przekonajcie się, jak odpowiedzi rozkładają się w Waszej grupie np. ile osób z Zespołu woli opowiadać, ile słuchać, a ile pytać. Napiszcie dlaczego i podzielcie się na Padlecie swoim wynikiem. Znajdźcie inną grupę, która wybrała to samo pytanie i zobaczcie, czy wasze wyniki są podobne, czy różne.

 
 
KROK 2

 

Czas na trochę teorii! Aby rozmawiać o migracjach na świecie, warto zapoznać się z paroma podstawowymi pojęciami. 

 

Niech każdy i każda z Was rozwiąże zadanie, które pomoże wam to zrobić.

 
 
 
KROK 3
 

Teraz obejrzyjcie:

  • fragment filmu UNHCR Polska (polski oddział urzędu ONZ zajmującego się ochroną uchodźców ) od 0:40 do 5:30
  • film “Most Shocking Second a Day Video” organizacji SavetheChildren. Postarajcie się wczuć w historię narratorki i postawić się na jej miejscu. 
  • film “Opowieść Mahmouda o migracji” Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. Postarajcie się wczuć w historię narratora i postawić się na jego miejscu.
 

Odpowiedzcie wspólnie na pytania do ostatniego filmu:

  • Kim jest bohater? Co o sobie mówi, co o nim wiemy? Czego nie wiemy?
  • Co jest dla niego ważne?
  • Co nas z nim łączy? Odpowiedź na to pytanie zamieście na Padlecie.
 
 
KROK 4

 

Wiecie już, że w poruszaniu tematyki uchodźczej i migracyjnej warto odwoływać się do faktów, szukać ich potwierdzenia w sprawdzonych źródłach i wiarygodnych statystykach (takim źródłem może być obejrzane przez was nagranie z ekspertami i ekspertkami UNHCR). Zastanówcie się teraz, po co sięgać do osobistych opowieści migrantów i migrantek. 

 
Odpowiedzcie wspólnie na pytania:
  • Co nam daje słuchanie ich? 

  • Czym taka opowieść różni się od tego, co możemy o migrantach i migrantkach przeczytać w gazetach, sieci, zobaczyć w telewizji  i jak różni się nasz odbiór? Odpowiedzi na pytania zanotujcie na Padlecie. 

KROK 5
 

Stwórzcie mapę swojej miejscowości (analogową lub elektroniczną). Zaznaczcie na niej Waszą szkołę, swoje ulubione miejsca oraz najważniejsze – według Waszych autorskich kryteriów – miejsca związane z Waszym sąsiedztwem. Kiedy skończycie, zróbcie zdjęcie/print screena i podzielcie się nim na Padlecie. 

Spójrzcie na mapę. Czy znalazły się na niej miejsca związane z innymi kulturami, religiami? Z migrantami, migrantkami? Może świątynia? A może wietnamska restauracja? Albo centrum kultury tatarskiej?

Zastanówcie się, czy któreś z nich jest szczególnie ważne dla migrantów, migrantek, którzy stąd nie pochodzą, ale mieszkają w Waszym sąsiedztwie i napiszcie odpowiedź na Padlecie.

 

 

KROK 6 

 

Jeśli chcielibyście i chciałybyście dowiedzieć się więcej na temat lokalnego storytellingu o migracjach ludności zapraszamy was do zapoznania się z naszym przewodnikiem dla młodzieży “Storytelling lokalny czyli jak oddać głos migrantom i migrantkom z sąsiedztwa”, który przeprowadzi was przez kolejne etapy realizacji projektu na podstawie opowieści migrantów i migrantek z waszego sąsiedztwa. 

 

 

Czy macie pomysł na to, jak – gdzie, od kogo, w jaki sposób – możecie zdobyć więcej informacji o obecności migrantów, migrantek w Waszej miejscowości. Odpowiedź zanotujcie na Padlecie. 

 
 
 
Zapraszamy Was do obejrzenia pozostałych historii migrantów i migrantek:

Opowieść Senait o migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020

Opowieść Stanislava o migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020

Opowieść Krysi i Łukasza o migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020

Opowieści o migracjach, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2020

 
Dziękujemy Wam bardzo za udział w dzisiejszym dniu festiwalowym!