W tym zadaniu zapoznacie się z działalnością happeningową Pomarańczowej Alternatywy w okresie PRL-u, a potem zrobicie własny happening.
Macie na to czas do jutra do godz. 15. Zadanie jest nieobowiązkowe. W zadaniu liczy się nieszablonowe myślenie, aktywność, odwaga!
Mówiąc o opozycji w okresie PRL-u, najczęściej wspominamy o „Solidarności”, komitetach, protestach na ulicach, listach protestacyjnych. Tymczasem istotnym narzędziem oporu wobec systemu był też humor: kabaret, piosenka zaangażowana, happeningowe akcje uliczne. Symbolem takiego politycznego humoru w latach 80. stała się Pomarańczowa Alternatywa. Głównym sposobem wyrażania przez Pomarańczową Alternatywę sprzeciwu wobec władzy stał się happening, czyli akcja w przestrzeni publicznej. Wykorzystywały one często absurdalne poczucie humoru oraz karykaturalnie nawiązywały do reżimowej rzeczywistości.
I. Zapoznajcie się z materiałami na stronie wirtualnego muzeum Pomarańczowej Alternatywy. Dotyczą one trzech akcji przeprowadzonych przez PA. Zwróccie uwagę, że po kliknięciu w linki otwierają się strony z kilkoma zakładkami po prawej stronie: przeczytajcie opisy, przejrzyjcie zdjęcia, filmy i ulotki.
a) Stan wojenny, Krasnoludki
b) 1987, happening "Papier toaletowy".
c) 1988, happening licealistów "Domek na Świdnickiej"
II. Zobaczcie, jak jeszcze można zrobić happening w ważnej sprawie: zerknijcie na artykuł o tegorocznym proteście w Zielonej Górze.
III. Teraz Wasza kolej – zróbcie własny happening!
Krok po kroku:
1) znajdźcie ważną sprawę
Istotą happeningu zaangażowanego jest to, że zwraca uwagę na ważną sprawę. Dla Pomarańczowej Alternatywy tą sprawą było ograniczenie wolności przez system PRL, dla protestujących przeciwko smogowi – zanieczyszczenie powietrza. Zastanówcie się, co jest dla Was ważne, na jaki problem (w szkole, w społeczności, na świecie) chcecie zwrócić uwagę?
2) znajdźcie pomysł
Happening opiera się na tym, że szokuje, zastanawia, dziwi, zaskakuje. Ludzie widzą, że dzieje się coś nietypowego i zastanawiają się, o co chodzi. To zainteresowanie publiczności i wyrażenie swojego stanowiska jest celem happeningu.
3) zróbcie to!
Happening dosłownie znaczy „dzieje się”, i faktycznie nie ma happeningu bez działania. Powinno ono być widoczne dla innych i w miarę możliwości jakoś angażować przechodniów lub publiczność. Przeprowadźcie swój happening w szkole lub w okolicy!
4) wyślijcie nam relację
Zróbcie 2-3 zdjęcia swojego happeningu i opiszcie krótko, na czym polegał i jaka była relacja publiczności. Możecie też nakręcić filmik. Prześlijcie nam opis i fotografie przez formularz zgłoszeniowy!
Do dzieła!